Recunoasteti diferitele lumini ale unei masini si functia lor
Nu numai ca farurile ne lumineaza, dar ii si lasa pe altii sa stie unde ne aflam. Dar pornirea luminilor in masina nu inseamna doar rotirea butonului pe iluminat: exista un tip de iluminare pentru fiecare situatie. Soferul trebuie sa stie cum sa interpreteze circumstantele, sa ajusteze viteza si sa aleaga iluminarea in functie de moment.
In orice caz, iluminarea adecvata si perfecta a drumurilor este esentiala, deoarece luminile auto sunt decisive in caz de urgenta, oprindu-se pe drumuri slab luminate, conducand pe drumuri intortocheate sau intr-un tunel.
Prin urmare, este esential sa aveti o iluminare corecta in orice moment, sa verificati toate elementele de iluminare ale vehiculului (ca sa nu mai vorbim de stopuri, lumini de frana, lumini de mers inapoi si lumini de ceata) si sa controlati setarea farurilor (mai ales daca masina este incarcata, deoarece este mai posibil sa uimiti). Este de asemenea foarte important sa stiti aceste lucruri mai ales cand vrei sa faci o inchiriere masina in Cluj iar masina este una moderna.
Iluminarea masinii include aceste sase tipuri de lumini, care servesc atat pentru a vedea calea, cat si pentru a fi vazute. Vom explica acum cand sa le folosim pe fiecare dintre ele:
Fascicul de intalnire (scurt)
Ele sunt folosite noaptea, intotdeauna, pe toate pistele si in timpul zilei, pe toate pistele cu ceata, ploaie torentiala, zapada sau nori de praf sau fum. Desigur, in orice moment in tuneluri, benzi reversibile si suplimentare si posibilitatea de a conduce in directia opusa.
Nu este obligatoriu, dar recomandabil, sa conduceti cu luminile de faza scurta aprinse in timpul zilei, deoarece vehiculele sunt mai bine distinse. Apropo, luminile de zi instalate pe unele vehicule nu inlocuiesc iluminatul cu raza scurta de actiune.
Faza lunga (lunga)
Ele sunt folosite doar noaptea, pe drumuri slab luminate.
Trebuie sa treceti la faruri de faza scurta daca orbiti pietonii si alti soferi din fata sau din oglinzi. Acestea nu ar trebui sa fie utilizate in orase. Pe autostrazi si drumuri, acestea trebuie, de asemenea, inlocuite cu faruri de faza scurta ori de cate ori un alt vehicul soseste din fata.
Lampi de ceata fata
In anumite circumstante, iluminarea principala (faza de intalnire si farurile de faza lunga) este insuficienta, iar alte lumini trebuie „adaugate”. Luminile de ceata sunt intariri usoare atunci cand vizibilitatea este redusa de ploi abundente, zapada sau ceata sau nori densi de fum sau praf.
Este o lumina puternica, joasa si larga, utila pentru urmarirea liniilor de pe marginea drumului. Acestea pot fi utilizate singure sau in combinatie cu lumini cu raza scurta si lunga de actiune. Nu-l porniti imediat ce ploua putin, deoarece poate fi enervant. Nu este obligatoriu si nu toate vehiculele sunt echipate cu acesta, desi este util pe drumuri inguste cu viraje succesive marcate, datorita intinderii sale laterale mai mari.
Lumini de mers inapoi – Reverse
Acestea sunt una sau doua lumini albe care se aprind automat atunci cand este masina este angajata invers.
Lampi de pozitie
Aceste lampi insotesc intotdeauna lampile cu lumina de intalnire, faza lunga si ceata si indica pozitia si latimea vehiculului.
Daca opriti vehiculul pe sosea sau pe marginea drumului, trebuie sa porniti luminile de pozitie pentru a le face vizibile. Cu toate acestea, nu conduceti niciodata doar cu lumini de pozitie.
Lampi de ceata spate
Acestea sunt una sau doua lumini rosii, mai intense decat luminile de pozitie, situate in spatele pentru a evita distanta. Utilizarea lor este obligatorie pentru toate vehiculele (cu exceptia motocicletelor). Pentru a raporta locatia lor in caz de ceata intensa, ploaie torentiala sau zapada sau nori de fum sau praf.
Acesta ar trebui sa fie pornit numai in conditii deosebit de nefavorabile de ceata densa, ploaie sau ninsori abundente, deoarece este utilizat in mod abuziv, enervant si orbitor conducatorii auto in spatele ei.
Fie ca sunteti incepator sau avansat la capitolul condus, este important de stiut care faze de lumina se folosesc in fiecare context si cand trebuie schimbate constant pentru a permite masinilor de pe contrasens sa vada mai bine drumul si sa nu fie orbiti de faza lunga, acest lucru va permite sa conduceti preventiv.