Ghid pentru echipamente de constructii: Unelte, echipamente si masini
Constructia este complexa. Daca ati fost acolo, pe santier, ati inteles de ce se spune asta. Nu numai ca trebuie sa ai atitudine si sa intelegi cum sa conduci o echipa de mesteri intelepti, zidari si specialisti, dar si sa oferi – cunostinte minime – instrumentele necesare si corecte, astfel incat sa poata indeplini fiecare sarcina in cel mai bun mod posibil.
Este posibil ca si cunostintele constructive dobandite in cariera cu privire la acest aspect sa fie minime pana cand aveti cateva lucrari in top, dar va asiguram ca recunoasterea instrumentelor disponibile pe piata nu numai ca va va permite sa economisiti, ci si sa accelerati procesul de constructie si sa reduceti eforturile fizice, ceea ce aduce mari avantaje.
Cu aceasta ocazie, va prezentam o imagine de ansamblu a diferitelor echipamente, unelte si masini cele mai utilizate. Vezi aici Ret utilaje de constructii.
Clasificarea masinilor de constructii
Pentru a determina o clasificare coerenta, desi exista multe variante (prin regulamentele aplicabile… etc), vom trece la o diviziune in functie de relatia greutate-volum, adica in functie de capacitatea sa, si le putem organiza dupa cum urmeaza pentru a avea o imagine de ansamblu:
Utilaje grele
Aici intra cele care au proportii geometrice mari care le echivaleaza cu referire la vehiculele stradale traditionale, are un volum si o greutate considerabila.
Ele au nevoie de un operator instruit care are nevoie de un card special pentru utilaje grele, avand in vedere complexitatea comenzilor si functionalitatea lor.
Utilizarea sa in principal este destinata lucrarilor de terasament de mari dimensiuni (fie cariere deschise, fie tuneluri), miscarii elementelor de mare greutate, lucrarilor de inginerie civila sau miniere. Cateva exemple ar fi; celebrele masini de foraj tunel, macarale mari sau Autobasculanta –etc.
Tipuri de masini grele
In clasificarea masinilor grele pentru constructii, din perspectiva lucrarilor si a activitatilor acestora, se utilizeaza o mare varietate de echipamente si afecteaza o gama larga de lucrari publice (inginerie civila in principal) sau private.
Lucrari de terasament, drumuri, defrisari, baraje, dragare, tuneluri si santuri de foraj, sapaturi sau fundatii adanci. Deci, echipamentele de constructie utilizate sunt mai multe, precum si dimensiunile lor, dar cele principale – daca vorbim despre echipamente mari – pot fi impartite:
Utilaje grele usoare
Le-am clasifica ca fiind de proportii si dimensiuni medii. Exemplul perfect este scuterul tipic de constructie, excavatoarele mici, macaralele mici, buldoexcavatoare de dimensiuni mai mici… etc (Poate parea ca acestea sunt similare cu cele anterioare, dar trebuie sa se gandeasca in termeni de dimensiuni). Un exemplu de echipament greu-usor:
Echipamente usoare
In aceasta sectiune vom include echipamente de constructii specializate sau masini de constructii de dimensiuni mici; o pompa de apa, compresoare, vibratoare, taietori de otel, etc.
De asemenea, le putem distinge in functie de energia consumata pentru buna lor functionare, am avea doua tipologii diferite:
- Pneumatice, functioneaza pe baza aerului comprimat generat de un compresor.
- Electrice, acestea functioneaza cu energie electrica comuna direct de la alimentarea cu energie electrica sau, in caz contrar, de la generatoarele instalate la fata locului.
Informatii interesante despre macarale
In prezent, nu este surprinzator faptul ca operatorii de macara sunt experti foarte specializati, care beneficiaza si de electronice utile. Pentru a ridica containerele, macaralele moderne au echipamente cu clapeta foarte eficiente. Unele, de exemplu, pot ridica doua containere de 40 de picioare sau patru de 20 de picioare intr-un singur ascensor – iar expertii cred ca acest lucru este departe de pragul maxim al macaralelor. Intinderea bratelor este la fel de uimitoare:
Macaralele nu sunt doar constructii utilitare profane, ele devin adesea repere de identificare. Exemple sunt fosta macara dom din Köln sau numitele cu dragoste „Samson” si „Goliath”, doua macarale portuare din Belfast. Locuitorii sunt pasionati de macarale, care pot deveni chiar si principalele atractii locale, cum ar fi poarta macaralei medievale „Żuraw“ din Danzig, Polonia (esti surprins, apropo, ca Żuraw este cuvantul polonez pentru macaraua speciei de pasari?) In timpul instalatia sa, „Macaraua Kockums”, o macara de 138 de metri din Malmö, Suedia, a fost, de asemenea, nu doar una dintre cele mai mari macarale din lume, ci un reper al orasului. Deoarece nu a fost folosit suficient, a fost vandut Coreei de Sud pentru un dolar american simbolic. Multi locuitori au plans cand a fost indepartat, motiv pentru care macaraua a fost numita „Lacrimile din Malmö” la noul sau amplasament.
Daca macaralele sunt capabile sa miste nu numai incarcaturile, ci si inimile oamenilor, atunci nu este atat de exagerat sa se tina un balet artistic cu macara. In 2014, 14.000 de persoane au participat la un spectacol de „balet” cu macara, care a avut loc pe un santier de 21 de hectare pentru un nou cartier din nord-estul Vienei. 30 de macarale au interpretat un balet coregrafic la simfonia „Lacul Macarale” de 15 minute. Deci, se poate spune ca macaralele sunt utile si pentru altceva.