Pompa de ulei pentru mașină: utilitatea și modul de funcționare
Motorul mașinii cu ardere internă necesită lubrifiere pentru a funcționa. Piesele componente sunt în permanentă mișcare, iar în lipsa uleiului, există riscul de a se încălzi atât de puternic, până în punctul în care metalele se dilată, generând în timp calarea motorului. Pentru a se evita acest lucru, se recomandă schimbarea la timp a uleiului cu ajutorul unei pompe speciale.
Cum acționează pompa de ulei?
Pompa de ulei exercită presiune asupra lubrifiantului, astfel încât toate componentele mobile ale motorului cu combustie internă să aibă lubrifiant.
Motoarele moderne sunt unse printr-o pompă de ulei care poate fi de două tipuri: cu baie uscată, sau cu baie udă. Majoritatea autoturismelor au o pompă udă simplă, unde pompa ridică uleiul printr-o mișcare de absorbție. Mașinile performante sunt prevăzute cu pompă de baie uscată și sistem dublu de pompare, prin care este extras uleiul de o pompă și depozitat într-un rezervor separat de gazele nocive. Pompa secundară extrage uleiul curat și rece pentru a-l include în motor.
Există pompe cu multiple trasee de ulei. Uleiul colectat în baie urmează să fie pulverizat pe fiecare cuzinet, fie la punctul de unire a vilbrochenului cu biela, fie doar în chiulasă.
Pompa este piesa care acumulează uleiul împrăștiat până în partea de sus, de unde se scurge și lubrifiază toate piesele, până ce se întinde iar jos, de unde se repetă traseul.
Se poate întâmpla ca pompa de ulei să slăbească sau chiar să cedeze. Cauzele pot fi următoarele: blocaj, deteriorarea roții dințate sau a lanțului de la motor, etc. În această situație, procesul de ungere se oprește, iar motorul se va bloca și după câțiva kilometri. Evită pericolul distrugerii motorului și fii atent la martorul de bord care indică atunci când este redusă presiunea de ulei din motor.
În plus, schimbarea uleiului la timp, protejează chiar și pompa de ulei. Explicația e simplă: uleiul vechi cu consistență solidă, presează roțile să împingă în sus masa grea de ulei învechit, la forțe mai mari. În schimb, uleiul curat, lichid nu are cum să afecteze pompa.
Simptomele defecțiunii pompei de ulei și cum le eviți
Ca orice sistem cu piese în mișcare, pompa de ulei se poate defecta. Cauzele pot fi următoarele:
- Minimalizarea nivelul uleiului în carter
- Defalcarea instrumentelor de monitorizare a presiunii
- Uleiul folosit este nepotrivit pentru acel tip de pompă sau are o calitate slabă
- Înfundarea filtrului și a pompei de ulei
- Deteriorarea supapei de siguranță
Pompa contribuie la reducerea consumului de combustibil, al gradului de uzură al motorului și îi prelungește durata de viață. Scăderea consumului de combustibil produce un grad scăzut de poluare și costuri de operare semnificativ mai mici. Pentru drenarea uleiului în motor, apelează la pompele cu alimentare electrică.
Modelul de pompa electrică pentru extras uleiul din motor Troy T26990, alimentare la 12v pune sub presiune uleiul în timp ce mașina se află în funcțiune și furnizează ulei în sistemele de lubrifiere și răcire din motor.
Categorii de defecte ale pompei de ulei
- Garnitura pompei este deteriorată
- Filtrul este instabil
- Filtrul înfundat
- Uzura extinsă a uneltelor sau a rotoarelor
- Defalcarea supapei de suprapresiune
De cele mai multe ori, nerespectarea regulilor de funcționare a motorului, uzura extinsă a pieselor sau intervenții eronate de service, conduc la stricarea acestei unități rigide.