Care sunt avantajele catamaranelor?
Este de neinteles faptul ca iahturile cu doua nave sunt atat de rar gasite pe ape. Catamaranele sunt de obicei extrem de rapide si, prin urmare, sunt adesea prima alegere atunci cand vine vorba de viteze maxime, ca in curse. Formula 2 a Uniunii Internationale Motonautice (UIM) este doar un exemplu.
Acestea sunt „Xtreme Catamarans” de la 7,6 la 10 m lungime care concureaza in curse din multe tari. Un alt exemplu remarcabil de utilizare de mare viteza pe mare este „Adastra”, un trimaran futurist (barca cu trei corpuri) de 42,5 m lungime si 16 m latime.
Catamaranele oferite pe piata au in mare parte dimensiuni mai mari si provin din strainatate. Catamaranele cu motor ce sunt inchiriate pe lacurile si caile navigabile sunt adesea relativ grele si au putina putere. Mai presus de toate, ar trebui sa ofere spatiu pentru cat mai multi oaspeti, neglijand caracterul lor sportiv.
Cel mai important avantaj al catamaranului este rezistenta redusa la curgere a corpurilor individuale scufundate cu un raport mare lungime-latime; si acest lucru este valabil mai ales pentru viteze mari ale barcii. Este bine cunoscut faptul ca rezistenta valurilor este decisiva pentru viteza corpului navei.
Portiunea de rezistenta a undelor in vecinatatea vitezei trunchiului este de aproximativ 70% in monocarca si atinge maximul in timpul tranzitiei la starea de planare. Cu cat corpul individual al catamaranului este mai lung, mai ingust si mai subtire, cu atat rezistenta la unda este mai mica.
Teoretic, o placa subtire trasa prin apa ar avea rezistenta la unda zero! Din cauza valurilor puternice, este foarte indicat un curs radio, pentru comunicatii navale, in caz de pericol si nu numai.
Un alt avantaj al catamaranilor este ca, spre deosebire de planor, pupa este foarte subtire si garanteaza o scurgere cu rezistenta redusa fara sau cu foarte putina detasare. Iahturile cu motor de catamaran de acest tip sunt extrem de eficiente din punct de vedere energetic chiar si la viteze mari.
Desigur, restrictiile in ceea ce priveste rezistenta la curgere nu ar trebui sa fie mentionate. Inotatorii de catamarane de croaziera ar trebui adesea „mobilate”, astfel incat alegerea unei latimi mai mari a liniei de plutire este inevitabila. Desi in aceste cazuri rezistenta la unda creste comparativ cu un catamaran cu inotatori subtiri.
Catamaranele cu adevarat grele necesita flotari cu volum mare, care au, de asemenea, un efect negativ asupra tragerii. Cu aceeasi deplasare a catamaranului si a monocarentei, suprafetele umezite de apa si astfel proportia de rezistenta la frecare sunt mai mari pe catamaran. Cu toate acestea, aceasta caracteristica este deosebit de importanta la viteze mici si are doar o influenta moderata asupra eficientei energetice a ambarcatiunilor cu motor cu doua carente in cazul unei carene subacvatice netede.
Eleganta unui iaht mare cu motor ca un monocas este in prezent incontestabila. Cu toate acestea, intrucat simtul stilului si al modelor se schimba constant, nu se poate exclude faptul ca catamaranele vor indeplini asteptarile unui yacht cu motor atractiv in viitor si vor deveni din ce in ce mai populare.
De ce oamenii sunt fascinati de catamarane?
Sunt mai multe argumente pentru care oamenii sunt fascinati de catamarane:
- Au mult mai mult spatiu decat pe monocarenate – cabina de pilotaj si camera de zi intre 2 corpuri ofera intr-adevar un spatiu excelent, este mult mai mult spatiu decat pe monocarenate de aceeasi lungime. Este important mai ales in destinatii, unde petrecem mult timp ancorand si in porturi. De asemenea, are o mare valoare, atunci cand sunt copii la bord – ei adora doar spatiul cubic!
- mai multa stabilitate, mai putin balans – catamaranele sunt construite diferit de monocarente si plutesc putin pe valuri. Miscarile sunt destul de line, ceea ce este o veste buna pentru membrii echipajului care au probleme cu raul de mare.
- viteza mai mare – lungimea laterala a iahtului este de doua ori (2 corpuri), atat timp cat in iahturile cu navigatie traditionala, datorita careia pot naviga mai repede decat monocarcurile. In general, sunt mai usoare, deoarece nu au chila care cantareste de obicei cateva sute de kilograme.
- schita mai mica – lipsa de chila rezulta si in schita mai mica. Este de aproximativ 1,0 – 1,2 metri in comparatie cu barcile cu panze cu tiraj de 1,9 – 2,3 m. In golfurile cu nisip ofera o mare posibilitate de a naviga mai aproape de plaja.
- manevrare confortabila – 2 motoare separate, fiecare pe fiecare corp ofera confort absolut in manevrarea in porturile inguste. Puteti intoarce intregul catamaran intr-un loc, cand setati 1 motor inainte si celalalt inapoi. Nu exista riscul ca vantul sa impinga arcul spre stanga sau spre dreapta fara control, deoarece puteti folosi oricand 2 motoare pentru a naviga perfect inainte sau inapoi, la stanga la dreapta, la prova sau la pupa. In barca cu panze, navigatorii au nevoie de propulsor de arc, care sunt in general slabe si nu sunt 100% sigure.