Ţi s-a defectat maşina? 3 posibile cauze şi soluţii
Din momentul în care a ieşit din garanţie, reparaţiile curente ale maşinii sunt integral în responsabilitatea ta. Pe măsură ce anii trec şi numărul de kilometri parcurşi se adună, unele sisteme, piese şi componente cedează şi trebuie înlocuite. La acestea se adaugă daunele apărute în urma evenimentelor rutiere pe care nu le acoperă poliţele de asigurări.
Nu orice defecţiune necesită expertiza unui specialist într-un service. Există o serie de probleme pe care le poţi remedia pe loc, cu puţină îndemânare. Iată care sunt cele mai comune defecţiuni, cauzele, simptomele şi soluţiile lor:
Acumulator descărcat
Cele mai multe sisteme ale maşinii tale sunt acţionate electric. Bateria este sursa principală de curent şi face parte din categoria consumabilelor. Acumulatorul cedează fie o dată la câţiva ani, când se consumă total, fie când există un scurtcircuit sau prea mulţi consumatori. În primul caz se impune înlocuirea, în timp ce o descărcare forţată poate fi remediată mult mai simplu. În momentul în care bateria este descărcată, maşina devine imobilizată.
Nici măcar deschiderea electrică nu mai funcţionează, va trebui să foloseşti încuietoarea clasică. Pentru a continua deplasarea poţi primi curent de la redresor sau de la o altă maşină pornită, cu cabluri de pornire auto. După pornire, lasă acumulatorul să se încarce şi verifică-l cu testerul. În urma rezultatului vei vedea dacă se impune înlocuirea.
Probleme de direcţie
Cel mai simplu să verifici starea sistemului de direcţie al maşinii este prin ridicarea mâinilor de pe volan la viteză medie. Dacă observi că maşina virează spre stânga sau dreapta, însemnă că are o problemă. Dacă nu intervii la timp, defecţiunile se pot agrava într-un efect de domino, de la uzura prematură a anvelopelor până la lipsa controlului în timpul deplasării, derapaje şi chiar accidente rutiere.
Diagnosticul clar nu poate fi pus decât de un specialist sau un aparat în atelierul de mecanică. În funcţie de cauză vei avea de înlocuit o componentă a sistemului de direcţie sau doar de efectuat un reglaj al geometriei roţilor.
Zgomot în timpul frânării
Unul dintre cele mai importante sisteme pentru siguranţa ta şi a celorlalţi participanţi la trafic este cel de frânare. De felul cum reacţionează maşina la apăsarea pedalei de frână depinde distanţa de oprire şi menţinerea direcţiei de mers.
În momentul în care se aude un scârţâit puternic când frânezi este semn că trebuie să verifici şi eventual să înlocuieşti nişte componente. Dintre acestea, cele mai comune sunt plăcuţele de frână, urmate de discurile de frână. Maşinile de generaţie mai nouă au senzori montaţi pe plăcuţe, care te avertizează printr-un martor în planşa de bord cu privire la orice disfuncţionalitate. Plăcuţele de frână sunt montate pe toate roţile automobilelor, atât pe puntea faţă, cât şi pe puntea spate.
Se înlocuiesc la un anumit număr de kilometri sau când se uzează peste măsură. Discurile rezistă mai mult ca distanţă şi timp, însă reprezintă o cheltuială majoră. Dacă această revizie te surprinde într-un moment în care nu dispui de întreaga sumă, pregăteşte actele necesare pentru creditul cu buletinul şi apelează la o soluţie de finanţare. Remedierea problemelor ce ţin de sistemul de frânare al maşinii este o responsabilitate majoră pentru a nu deveni un pericol în trafic.
Pe lângă inspecţiile tehnice periodice obligatorii şi reviziile de sezon ale maşinii trebuie să faci câteva verificări curente. Indiferent că mergi în fiecare zi cu maşina la serviciu sau circuli doar ocazional, înainte de a porni la drum trebuie să verifici roţile de jur împrejur şi să ridici capota vehiculului.
Fii atent la orice semn pe care maşina ţi-l transmite prin sistemele electric, de direcţie sau de frânare pentru a te bucura de o călătorie fără evenimente rutiere.