Cum functioneaza un radiator auto?
Ori de câte ori motoarele cu ardere interna functioneaza, acestea genereaza caldura si, odata ce motorul atinge temperatura optima de functionare, excesul de caldura trebuie eliminat pentru a preveni acumularea de temperaturi ridicate care vor face rau oricarui motor.
Sarcina de a furniza temperaturi mai scazute motorului revine radiatorului. Iata cum se face treaba, ce poate merge prost si de ce vehiculul dvs. poate avea mai multe radiatoare.
Ce face un radiator auto?
Cea mai simpla explicatie este ca un radiator este un schimbator de caldura. Transfera caldura dintr-un loc în altul – în acest caz de la lichidul de racire în aer – si face parte integranta din sistemul de racire sub presiune al unui autovehicul.
Cele mai multe radiatoare moderne sunt construite din aluminiu pentru aripioare si miez si rezervoare de plastic pe lateral, în timp ce radiatoarele din vehiculele mai vechi erau predominant din otel datorita disponibilitatii, rezistentei si durabilitatii sale. Designul radiatorului are aripioare subtiri si plate conectate în paralel cu tuburi plate, toate formând un ansamblu mare, fagure, patrat sau dreptunghiular, care se afla în spatele grilei frontale a vehiculului.
Pe masura ce lichidul de racire circula prin si în jurul motorului, excesul de caldura se transfera de la blocul motorului la lichidul de racire, crescând temperatura lichidului mentionat.
Lichidul de racire este apoi pompat într-o parte sau în partea de sus sau de jos a radiatorului si începe sa curga prin tuburile radiatorului. La fel, un ventilator (sau mai multe ventilatoare) din spatele radiatorului trage aer rece din exteriorul vehiculului peste aripioarele radiatorului, provocând caldura sa se deplaseze de la lichidul de racire in exterior.
Lichidul de racire, cu temperatura acum mai scazuta, îsi continua calatoria prin radiator, pleaca din partea opusa în care a intrat si se întoarce la motor, unde procesul începe din nou.
Ce se afla in interiorul unui raiator auto?
Când totul functioneaza asa cum ar trebui, lichidul de racire este singurul din interiorul radiatorului. De asemenea, denumit în mod obisnuit antigel, exista doua motive principale pentru care acest lichid special amestecat este utilizat în sistemul de racire al vehiculului în loc sa fie umplut cu doar apa.
În primul rând, apa îngheata la temperaturi sub 0 grade si, daca acest lucru s-ar întâmpla în interiorul unui motor sau al componentelor sistemului de racire, ar putea provoca daune semnificative.
În al doilea rând, folosirea numai a apei într-un sistem de racire va duce la coroziunea în interiorul radiatorului metalic mult mai rapid decât daca s-ar folosi în schimb antigel.
Antigelul contine substante chimice care ajuta la prevenirea coroziunii radiatorului, creste punctul de fierbere si scade punctul de înghet al lichidului la mai mult de 20 de grade sub zero, în comparatie cu temperatura de înghet a apei.
Cu toate acestea, lichidul de racire trebuie înlocuit periodic. Acest lucru se datoreaza faptului ca proprietatile sale chimice se schimba în timp, reducând proprietatile sale de protectie.
Când se întâmpla acest lucru, radiatorul metalic poate începe sa se corodeze, generând o acumulare de rugina si namol care, în cele din urma, poate deteriora rotorul radiatorului si pompa de apa, poate bloca sau reduce fluxul de lichid de racire si poate duce la supraîncalzirea vehiculului.
Atentie!! Lucrati la sistemul de racire numai atunci când motorul este rece. Lichidul de racire este sub presiune si îndepartarea capacului radiatorului atunci când lichidul de racire este fierbinte poate provoca vatamari personale.
Probleme comune ale radiatoarelor auto
Sistemul de racire poate întâmpina mai multe tipuri de probleme, de la o garnitura cu cap suflat care permite amestecarea uleiului de motor cu lichidul de racire pâna la defectarea pompei de apa, ceea ce duce la supraîncalzire. Nici caloriferul nu este imun la probleme. Iata câteva probleme comune întâlnite la radiatoare:
Crapaturi în calorifer: Radiatoarele moderne sunt de obicei fabricate din aluminiu si plastic. Avantajele utilizarii acestor materiale includ costuri si greutate reduse. Cu toate acestea, în timp, ele pot dezvolta si fisuri.
O inspectie vizuala rapida este, de obicei, suficienta pentru a confirma ca aceasta este problema, deoarece fie veti vedea lichid de racire cojit dintr-o scurgere, fie o baltoaca sub radiator dintr-o scurgere mai severa. În ambele cazuri, va trebui sa înlocuiti radiatorul.
Gauri în radiator: Examinati radiatorul pentru a observa semne ca lichidul de racire se scurge din gaurile cauzate de pietre sau alte obiecte care afecteaza suprafata radiatorului. Acest lucru poate fi putin mai dificil, deoarece va exista adesea un condensator – o componenta a sistemului de aer conditionat care arata si functioneaza la fel ca un radiator – blocând vederea frontala.
O lanterna si o oglinda telescopica sunt instrumente la îndemâna în timpul acestei inspectii. Daca se gaseste o gaura, va trebui sa înlocuiti radiatorul.
Acumularea de resturi externe: Inspectati periodic exteriorul radiatorului, cautând o acumulare de insecte sau alte resturi pe suprafata radiatorului care pot bloca fluxul de aer, ducând la performante reduse ale radiatorului si supraîncalzire.
Îndepartati usor resturile, având grija sa nu deteriorati aripioarele din aluminiu ale radiatorului. Daca nu se constata alte daune, nu este necesara înlocuirea radiatorului.
Namol intern din cauza depunerilor: Daca namolul se gaseste în radiator atunci când capacul este îndepartat, va trebui sa spalati bine sistemul. Dar mai întâi, gasiti problema care a dus la aceasta afectiune si remediati-o.
Masina dumneavoastra poate avea mai multe radiatoare
Daca va uitati atent la radiator, este posibil sa observati o parte mai mica, similara, montata lânga cel mare. La vehiculele echipate cu unul, acesta este racitorul de transmisie. Scopul sau este sa raceasca fluidul de transmisie, permitându-i sa treaca fluidul, sa-si arunce caldura în aerul exterior si sa revina la transmisie pentru a repeta procesul.
Unele vehicule integreaza racirea lichidului de transmisie în radiatorul vehiculului, iar în alte vehicule, lichidul de servodirectie sau componentele sistemului de aer conditionat pot fi racite prin dispozitive separate.
O alta parte a vehiculului pentru majoritatea vehiculelor, care este în esenta un al treilea radiator, este una care nu este la fel de usor vizibila sau accesibila ca radiatorul principal din partea din fata a motorului. Este nucleul încalzitorului si are un rol la fel de important – furnizarea caldurii necesare pentru dezghetarea geamurilor si mentinerea calitatii pasagerilor.
Miezul încalzitorului functioneaza prin intermediul unui motor de suflare care forteaza aerul peste miez, împingând aerul acum încalzit în habitaclu. Deoarece miezul încalzitorului împarte lichidul de racire cu radiatorul principal, un nivel scazut de lichid de racire în sistemul de racire poate duce la lipsa suficienta pentru a furniza miezul încalzitorului si a genera caldura.
De obicei, numai radiatorul principal necesita întretinere preventiva sub forma de verificare a nivelului lichidului de racire si schimbarea acestuia la intervale regulate.
Recomandam o inspectie anuala a radiatorului si a componentelor sale intr-un service specializat si de incredere. Ideal ar fi ca aceasta inspectie sa fie efectuata inainte de ITP Cluj Napoca, inspectia tehnica periodica si obligatorie.